Trincee via ferrata

A Trincee via Ferrata egy nagyon szép kombinációja a kihívásnak, a történelmi jelentőségú hegymászóútnak és egy szép, panorámás útvonalnak. Az általában nehéz besorolás ellenére megéri az erőfeszítést, hiszen gyakran túlbecsülik ennek a ferratának a nehézségét.

Kiindulási pont:
1. Fedaia-hágó, Castiglioni menedékház vagy
2. Arabba felől felvonóval feljutva a Porta Vescovo siközpontnál a felvonó felső állomása

Csoport: Marmolada - La Mesola

Szintemelkedés magán a ferratán: 200 m

Nehézség: Az útvonal eleje C nehézségű, ahol felfelé "keményen" húzni kell magunkat, utána végig B nehézségű.

Az útvonal a Padon főgerincén fut végig, mely egy tagolt gerinc és a Marmolada tömbjének északi részén helyezkedik el. Jellemző a sötét vulkáni kőzet. A megközelítés kétféleképpen történhet:

1. Hagyhatjuk az autónkat a Fedaia-hágóban (Passo Fedaia) és onnan gyalogolhatunk fel a beszállásig. Előnye, hogy rövidebb az oda- és visszaút. Hátránya, hogy nagyrészt felfelé kell gyalogolnunk a beszállásig a teljes felszerelésünkkel. Itt a 698-as útvonalat követve jutunk fel a kanyargó ösvényen.
2. A másik megközeltési mód Arabba helységben a felvonó parkolója. Innen a felvonóval juthatunk fel majdnem az beszállásig. Előnye, hogy a felfelé gyaloglást megspóroljuk. Hátránya, hogy lefelé nagy szintkülönbséget kell megtennünk a mászást követően. A felvonóból kiszállva bal kézre rögtön szembetűnik a kiemelkedő sötét fal, innen indul a mászás.

Maga a ferrata kemény szakasszal indul. Ezen a meredek sima falon kell felfelé haladnunk. Szerencsére a kőzet anyaga jól tapad, így a kötélbe kapaszkodva segíthet minket a felfelé jutásban. A felfelé ívelő út jobbra kanyarodik, itt még mindig viszonylag sok erőfeszítést igényel a továbbjutás. Az első 30 percet követően tulajdonképpen túl vagyunk a nehezén.

Ezt követően kiérünk arra a gerincre, amelyet maga a ferrata útvonala végig követ. Egy igen kitett híddal találjuk magunkat szembe, ami fotózásra késztet minket. Ezen áthaladva egy világháborús történelmi részhez érünk. Több kivájt szikla és alagút állít emléket az itt zajlott kemény harcoknak. (Az alagutakban szükségünk lehet fejlámpára!) Az útvonal végig fantasztikus rálátást nyújt déli irányban a Marmolada tömbjére és gleccserére, északi irányba pedig a Sella csoport tömbje emelkedik.

Aki csak a Trincee ferratát mássza meg, annak itt véget ér a mászóélmény. Aki úgy dönt, hogy a további nem túl hosszú szakaszt is kimássza, annak egy sziklafalon kell ismét felfelé kapaszkodnia követve a gerinc vonalát.

Ezt a szakaszt a Bontadini bivakház zárja le. Innen a kiindulási pontunktól függően visszatérhetünk a gyalogösvényen a Fedaia hágóig a sípálya vonalát követve, vagy a 699-es úton Arabba településre indulunk északnak (Crepes de Padon út).