Skip to Content

A Túrázz velünk! túraportál és túraklub

A Túrázz velünk! túraportál összefogja és rendszerezi azokat a szabadidős programokat, amelyeket hazai magánszemélyek, túraklubok, egyesületek, cégek vagy irodák szerveznek.
A Túrázz velünk! klub célja, hogy természetközeli, értékes programokat szervezzünk azoknak, akik szintén szeretik a természetjárást, túrázást, hazai és külföldi kultúrák megismerését.

Legfrissebb fotók:
Legfrissebb fotók: Következő túra:
Kiemelt túra:

 

JELENTKEZÉS ELŐTT TÚRAFELSZERELÉS
TÚRATIPPEK

Programjaink, túráink

Ha kérdések van

Túráink nehézségei

Miért köss biztosítást?

A túrabakancs kiválasztása

Hogyan tisztítsd a túraruházatod?

Hogyan csökkentsd a hátizsákod súlyát?

Mezítlábas park Tabajdon

Hohe Wand Nemzeti Park

A Zemplén kalandpark

A Königsjodler klettersteig

Hogyan táplálkozzunk a hegyen?

Sokan úgy gondolják, hogy ha nekiindulnak egy hegyi túrának, akkor elég berakni pár szendvicset meg egy üveg italt, és máris felkészült az útra. Aki ettől tudatosabban akarja megoldani ezt, annak ajánjuk alábbi jótanácsainkat. A túrázás igen nehéz fizikai terheléssel jár. Nem meglepő tehát , hogy egy nehezebb túrán egy átlagos napi energiabevitel hatszorosát is felhasználhatjuk!


Milyen egy ideális élelmiszer a hegyen?
Nem romlandó, könnyű, jól szállítható és tápláló.

Más ételek vigyünk különböző évszakokban? Igen. Nyáron szárazabb, zsírszegényebb ételeket érdemes fogyasztanunk. (pl. méjkrém, soványabb sajtok) Télen zsírban gazdagabbakat válogassunk össze. (pl. kolbász)

Mit igyak? Legpraktikusabbak a citromos ízesítésű vagy sima ásványvizek ásványi tartalmuk és jó szomjoltó képességük miatt. A rostos gyümölcslevek szintén hasonló jó tulajdonságokkal rendelkeznek, de kerüljük a szénsavas űdítőitalokat.
Érdemes - főleg nyári melegebb időszakban - 2-3 liter folyadékkal számolni hosszabb túra esetén. Ez hűvösebb időszakban 1 liter körül van. Amennyiben menedékház is útba ejthető, úgy a megfelelő folyadékbevitelt ott is megoldható, így kevesebb italt "cipelünk" magunkkal. Némely hegyvidéken rengeteg patak és tengerszem található. Ezek vize azonban nem mindig akalmas a szomjoltásra, mivel ásványokban rendkívül szegény vizekről van szó. Ilyen a hazai túrázók által kedvelt célpont pl. a közeli Magas-Tátra területe is. Senkinek nem ajánljuk tehát, hogy ezekből töltse meg kulacsát.

Mit egyek? Standard étel a szendvics és kötelező tartozék a "csúcs csoki". A csokoládé a nagy energiatartalom miatt amúgy is fontos eleme egy gyalogos körútnak. Nagyobb terhelést igénylő túra esetén különösen ajánlott pár energiaszelet, esetleg szőlőcukor. Aki csökkenteni akarja a hátizsák sólyát, annak ajánjuk ezeket az energiaszeleteket. Praktikusak a különböző müzliszeletek is, hiszen súlyukhoz képest rengeteg energiát nyerhetünk elfogyasztásukkal.
Ha konzervet viszünk magunkkal, figyeljünk oda, hogy ezek tetején legyen önálló nyitó rész is, így nem kell bajlódnunk a konzervnyitóval.

És mi a helyzet a gyümölcsökkel? Mindenképp célszerű vinni magunkkal valamilyen gyümölcsöt a vitaminpótlás miatt. Legalkalmasabb az alma, körte, banán, Ezeket könnyű fogyasztani és nem törnek össze a hátizsákunkban, mint pl. egy fürt szőlő. Ezen kívül megtöri a viszonylag egyhangú szendvics-energiaszelet párosítást is.

És ha én melegételre is vágyom? Amennyiben menedékház is esik utunkba, érdemes elfogyasztani ott egy meleg levest, vagy valamilyen melegételt. Gyakran már a hangulatáért is érdemes megállni egy-egy ilyen házban.

10 érv, hogy miért köss biztosítást

Az utasbiztosítás megkötése elengedhetetlen feltétele egy-egy komolyabb túra megtételének. És hogy miért? Összeszedtünk pár érvet, hogy segíthessünk a döntésben, mielőtt útnak indulnál.

 

  1. A mentés költsége. Országonként változó lehet, de egy biztos: ha történik valami és mentésre kerül a sor, akár milliókat is kifizettetnek majd veled. Hidd el, egy komolyabb sérülés esetén a társad sem fog tudni kimenteni vagy lehozni a hegyről.
  2.  A kórházi kezelés költsége: a hegymászás, a hegyekben túrázás extrém sportnak számít. És mint ilyen, nem vonatkoznak rá a standard, alap biztosítási formák. Tehát az itt elszenvedett balesetből következő károkat, költségeket nem téríti meg a biztosító, ha nem kötsz külön speciális sportbiztosítást rá.
  3.  Az Európai Egészségbiztosítási Kártya is csak az átmeneti jelleggel egy másik uniós tagországban tartózkodó számára az orvosilag szükséges ellátások igénybevételére jogosít, az extrém sport közben elszenvedett balesetekre tehát nem vonatkozik az sem!
  4. Ezek a kiegészítő biztosítási formák nem csak a túra alatt bekövetkezett balesetek kárát fedezik, de az oda- és visszautadra vonatkozó esetekre is kiterjednek.
  5.  Az esetlegesen felmerülő költségekhez képest elenyésző az az összeg, ami a saját megnyugtatásod is biztosítja a program idejére.
  6. Ha a társad, családod is magaddal viszed, egyfajta felelősséggel tartozol értük, tehát köss a nevükre is biztosítást!
  7. Manapság már az interneten is megkötheted a biztosítást otthonról karosszékből kényelmesen, tehát nem indok, hogy nincs időd rá.
  8. Az sem lehet indok, hogy már késő megkötni, hiszen az online kötéseknek nincs időbeli korlátja, akár közvetlenül indulás előtt is megköthető
  9. Tanulságos esetek bőven akadnak a sajtóban, a legjobb és legtapasztaltabb hegymászókkal is megtörténik a baleset.
  10. És végül a legfőbb érv: Murphy törvénye, hogy mindig akkor szenvedsz balesetet, amikor épp nem kötöttél biztosítást!

10 jótanács a túraöltözet tisztításához

Aki túrázásra adja a fejét, egy idő után beruház egy jó minőségű túrakabátba vagy bármilyen technikai öltözetbe. Ezek persze ugyanolyan törődést, tisztítást igényelnek, mint más túrafelszerelések. Vagyis kicsit mégis mást... Mire figyeljünk oda mosáskor, tisztításkor, szárításkor és tároláskor? Adunk pár tippet erre vonatkozóan.

  1. Semmiképp ne mossuk együtt más "sima" öltözékkel, ruhával.
  2. Ne használjunk hagyományos mosószert és öblítőt, csak a hozzá való hagymászóboltban (is) kapható speciális szerekkel mossuk.
  3. Maximum 40 fokos vízben mossuk.
  4. Kerüljük a mosógép használatát. Igaz kényelmesebb, de a speciális anyagok jobban sérülnek a mosógépben.
  5. Lehetőleg ne mossuk fürdőkádban, mosdóban, mert az abban lerakodó, láthatatlan kemikáliák, tisztítószerek komoly kárt tehetnek a ruhában. Csak az erre elkülönített műanyag lavorban tegyük ezt.
  6. Kerüljük az un. száraztisztítási eljárásokat (gőzölés, kefélés, vasalás)
  7. A szárítás ne napon és ne sugárzó hővel (pl. radiátor, konvektor, hősugárzó) történjen, valamint ne lógatva, inkább fektetve a szárító rácsain.
  8. Impregnálás: a speciális mosószerek, öblítők gyakran egyben impregnálószerek is, tehát nem szükésges olyankor külön impregnálószert alkalmazni.
  9. A "hagyományos" esőkabátoknál (nem softshellnél) az impregnálás a mosás utáni, nedvesen felvitt direct spray-on impregnálókkal történjen.
  10. Az öltözet, kabát tárolásánál a legmegfelelőbb, ha vállfát használunk. Ha cippzáros, akkor azt húzzuk össze.

Kellemes túrázást mindenkinek!

Mielőtt kerékpárt vásárolnál

Ajánló

Ha felmerült egy gondolat... Ki mondta, hogy túrázni csak gyalog lehet?

Itt a tavasz, itt van végre, pattanjatok biciklire, aztán irány (őrülteknek) a János-hegy, netán (szelídeknek) valamelyik sziget, lehet menni 3 napra, vagy csak kitekerni a szomszédba. Bármelyik típusát is képviseled a biciklistáknak, ha komolyabb beruházásra készülsz, már ami leendő kerékpárodat illeti, akkor érdemes némi előkutatást végezni vásárlás előtt.

  • az áruházakat nagy ívben kerüljük el, inkább szakkereskedésekbe térjünk be
  • ha új kerékpárt szeretnénk beszerezni, vagy csak egy kis érdeklődési céllal térünk be egy kerékpár szaküzletbe, ne az legyen az első, hogy fürkésszük az árjegyzéket, hanem mérjük fel, hogy milyen minőséget képvisel a felszereltsége!
  • érdemes olyan gyártóknak a termékeit nézni, akik már nemzetközileg elismertek, mert akkor már nincs rá okunk, hogy megkérdőjelezzük a minőséget
  • nem kell elkapkodni semmit, inkább várjunk pár napot a vásárlással és nézzünk utána jobban a gyártók hátterének, múltjának, mert később sokat spórolhatunk azzal, hogy nem kidobott pénzzé válik az erre szánt összeg
  • fontos szempont a felszereltség
  • az sem mindegy, mekkora méretű a kerék, és milyen vastag a gumi!
  • alapszabály, hogy mindenképpen legyen lámpa (a legfontosabb a villogó hátsó lámpa)
  • vásárolhatunk még bukósisakot, illetve egyéb védőfelszereléseket

Mezítlábas Park Tabajdon

Ajánló

Itt a tavasz, ideje tehát bejáratni újra a túrázástól elszokott lábunkat. Aki valami igazán különlegesre vágyik, annak érdemes felkeresnie a Fejér megyei Tabajdon a mezítlábas parkot.

Mi az, hogy Mezítlábas park? Nos, valóban mezítláb lehet sétálni a nyárban kellemes árnyékot nyújtó fák között egy patak mellett. Egy kis dombról - mely ugyan a Szabadsághegy nevet viseli - remek kilátásban gyönyörködhetünk, akár a Vértes-hegységet is láthatjuk a távolban, vagy elleshetünk néhány pillanatot egy nyugalmas kis falu életéből. Lovasokat láthatunk a határban, de előfordul egy-egy fogat is vagy szekér. Eközben a jó levegő biztosított, hiszen ameddig a szem ellát, és még azon túl sincs ipari környezetnek nyoma.
Miért éppen mezítláb? Nem megkönnyebbülés levenni a cipőt egy fárasztó nap után? Szóval azért mezítláb, mert ebben a parkban kialakítottak egy útvonalat, ahol 21 féle járófelületen kápráztathatjuk el vagy dolgoztathatjuk meg talpizmainkat. Egy szakaszon érdes bazalt kövek jelentenek kihívást, másutt süppedős tőzegben hagyhatjuk ott lábunk nyomát, vagy ha kedvünk van bebátorkodhatunk a patakba is, érzékelhetjük itt a hűvöset vagy éppen a téglaburkolat melegségét. Nem szoktunk járni kukorica csutkán vagy fenyőtobozon? Itt azt is lehet!